Snyggast i stan?

Happy Halloween

Söndag. Idag har varit en slö dag, pluggat har jag dock gjort, men annars har jag varit parkerad i soffan största delen av dagen. Igår var jag med Ingrid på halloweenfest, och vi var lätt den snyggaste duon på hela festen; Ingrid var utklädd till Jesus och jag till zombie! Tack vännen för att jag fick följa med dej ♥

Nu ska jag nog släpa mej tillbaka till soffan och fortsätta titta på Sommaren med Göran. Mycket bra film!

Bilder från Kreta

Bilderna ligger inte i ordning, eftersom dom är från både vår och Dennis föräldrars kamera
(och tro mej, detta är bara några av alla dom bilder vi tog)

Utsikt från hotellet

Knossos

Drink vid poolen

Herbert!

Tassarna jag köpte mat till (♥)

Jag goes bäver

Igång

Bloggen har varit inaktiv ett ganska bra tag nu, och jag tänker faktiskt skylla på skolan. Tempot som har varit har hindrat mej från att göra många saker jag vill, men jag hoppas att det nu är så pass lugnt att jag kan hinna med att skriva några rader då och då.

Grekland 2011

Nu är jag hemma från Kreta igen. En helt underbar vecka har det varit, vi har hunnit med så otroligt mycket, och ändå har det varit en semestervila som heter duga! Här är en sammanfattning av veckan, bilder kommer senare. För den som inte orkar läsa allt kan jag tipsa om "dagens" jag har skrivit ibland, det är allt värt ett skratt.

Dag ett
Klockan var 14.30 och vi började bli rastlösa här hemma i Eskstuna. Vi åkte därför lite tidigare än bestämt, och stannade på Max i Enköping på väg till Arlanda. Kl. 19 gick planet, och vi beställde drinkar under flygturen för att fira semestern (och kanske för att lugna mina nerver?). Framme på Kreta var vi kl. 00 lokal tid (kl. 11 i Sverige), och vi åkte buss in till hotellet. Vi blev avsläppta och sedan hämtade av en minibuss som körde oss upp till hotellet, för att slippa släpa bagaget upp för en jättebacke (senare kallad hemska evighetsbacken). Kl. 02.30 gjorde vi suss.

Dag två
Vi sov så länge vi kunde, och efter det gick vi ner till en strandbar och beställde varsin frappe. Sedan gick vi till en super market och handlade, och därefter gick vi upp till hotellet för infomöte.  Efter det gick vi på lite fönstershopping och lunch - sovlaki följt av mojitos på strandbaren Mama Mia. På kvällen åt vi en jättegod middag; pizza och moussaka. När vi skulle betala bjöd restaurangen på kaka och Ouzo.

Dagens roligaste: Herr och fru Vidin diskuterar glömska
Jocke: Jag glömmer saker hela tiden! Som den där drinken vi tog innan idag, jag kom ju inte på vad den hette!
Merja: Vilken drink...?

Dag tre (tassarnas dag)
På morgonen testade vi hotellfrukosten, vilken visade sig vara jättegod med allt från pannkakor och tomater till yoghurt med honung. Sen var det poolen och drinkar som gällde några timmar, och sedan gick vi på shoppingrunda. På kvällen åt vi på Jay Jay's, och alla fick en köttbit på 500 g (!) var. Jocke var den enda som åt upp. Här bjöds det på cheesecake och Raki vid betalning. På vägen hem matade jag och Merja dom hemlösa katterna i området med kattmat som vi hade köpt tidigare under dagen.

Dagens ordspråk: Jag är så hungrig att jag skulle kunna äta på Jay Jay's!
Dagens citat: Nu är den kokta katten stekt.

Dag fyra
Dagen började med frukost på hotellet igen. Sen var det dags för en tur till stranden vid Mama Mia. Jag och Dennis drack jordgubbsmojito och åt glass medan Jocke och Merja drack öl. Det blåste ganska ordentligt, så att bada i vågorna gjorde oss alla till fnissande små barn. Jocke blev kallad för Barbapappa för att han brände sig rosa på hela magen. På kvällen åt vi på restaurang Nymfi, där dom pratade svenska och hade väldigt god mat. Efterrätt bjöds det på även här; kaka och nån form av shot med kanelsmak. Vi fick även sällskap av en katt (som jag döpte till Herbert). Merja smugglade med sig kyckling som vi matade katter med på väg hem till rummet igen.

Dag fem
Första dagen med hyrbil. Vi tog oss in till Chania, där det blev vandring i hamnen och shopping i gamla staden. Kalla - och varma dryckespauser hanns med mellan varven, och sen åkte vi till en saluhall där vi handlade souvenirer. Sedan ville pojkarna köra gokart, och jag och Merja agerade fotografer under tiden. Efter det rullade vi vidare för att försöka hitta stranden Stavros, som skulle vara väldigt fin. Detta misslyckades, och det vi kom till kallade vi senare för bajsviken, då Jocke verkligen behövde en toalett, men totalvägrade att gå på den som fanns, eftersom han skulle vara tvungen att stå upp över ett hål.
På kvällen åt vi igen på Jay Jay's och provade deras hamburgare som var väldigt stora men ytterst goda. Samma efterrätt som sist bjöd dom på den kvällen.

Dagens roligaste: (förrutom insidenten vid bajsviken) Vi var i Chanias hamn tvungna att klättra ner från en mur. Det blir Merjas tur...
Jocke: Titta, en finsk klättrande bergsget!
Dagens kommentar: Merja ville gå bakom bilen på en parkering för att kissa, men en grek stod i närheten och tittade på.
Merja (till Jocke): Farsan, han förstörde mitt dirrförsök!

Dag sex
Andra dagen med hyrbil. Vi styrde mot Elafonissi, en korallrosa strand med kristallklart vatten. Vägen dit och hem var mycket vacker; berg och dalar och en slående utsikt, och det gick getter fritt överallt längst vägen. Merja och jag satt i baksätet, och eftersom bilen var av modell öppen jeep, frös vi en hel del i vinden. På väg tillbaka stannade vi vid en gravplats för tyska soldater från Andra världskriget.
På kvällen åt vi på Nymfi igen, och efter det gick vi ner på stan för att uppleva fiskspa, där man satte ner fötterna i akvarium så att fiskar kunde ta bort döda hudceller m.m. Låter kanske äckligt, men det var jättehäftigt!

Dagens kommentar: På väg hem från Elafonissi
Jocke: Alltså, vad fan gör man som get här?

Dag sju
Sista dagen med hyrbil, och bilen gick mot Knossos. Jag och Merja hade lärt oss våra misstag, och bunkrade upp med handdukar och tjocka tröjor i baksätet. När vi kom fram åt vi gyros, verkligen jättegott! När vi hade tittat runt i ruinerna av palatset i Knossos åkte vi hemåt. Ett kort besök på ytterligare en gravplats för soldater från Andra världskriget, och sen åkte vi för att hitta "riktiga" Stavros, vilket vi nu lyckades med.
På kvällen åt vi stenugnsbakad pizza, och bjöds på panna cotta och Ouzo till efterrätt.

Dagens roligaste: I bilen
Jocke: Akta dej gubbe, annars kör jag tofflorna av dej!

Dag åtta
Sista dagen på semestern; dags för hemresa. Jag åt för sista gången frukost på hotellet, och sedan gick vi och Merja till stranden vid Mama Mia. Jordgubbsmojitos och tobleronedrinkar blev det mellan baden i havet, och det var verkligen hur härligt som helst. Merja och jag delade under dagen ut korv, ost och smör som blivit över i veckan (bättre än att slänga!) till tissetassarna i området. Rummet på hotellet hade vi till kl. 18, och sen fördrev vi kvällen med Yatzi och middag på Nymfi. Veckans sista mojitos beställde vi efter maten, och som pricken över i bjöds vi på kaka och kanelshot igen.
Kl. 22 gick bussen till flygplatsen, och kl. 01.15 lyfte vi. Kl. 04 (svensk tid) landande vi här i Sverige, och kl. 06.20 var vi hemma här i Eskilstuna igen.

Jag kan lova att jag knappt har rört mej från soffan idag, och det har blivit en del sovpauser...